Artikelpromotie
Image default
Internet marketing

Wat is SEO?

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het proces van het verbeteren van de kwaliteit en kwantiteit van het websiteverkeer naar een website of een webpagina vanuit zoekmachines. SEO richt zich op onbetaald verkeer (bekend als “natuurlijke” of “organische” resultaten) in plaats van direct verkeer of betaald verkeer. Onbetaald verkeer kan afkomstig zijn van verschillende soorten zoekopdrachten, met inbegrip van zoeken op afbeeldingen, video zoeken, academische zoekopdrachten, nieuws zoeken, en industrie-specifieke verticale zoekmachines.

Doelbewust voor bedrijven in Utrecht weet als geen ander hoe belangrijk het is dat een website hoog scoort in verschillende zoekmachines, zoals Google. Hoog scoren in de resultaten van een zoekmachine betekent dat een website een hogere kans heeft om gebruikers te converteren naar verkopen, maar hoe doe je dat? En oe werkt een zoekmachine eigenlijk?

Waar staat SEO voor?

SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO is de term die wordt gebruikt voor de praktijken die betrokken zijn bij het verbeteren van de ranking van een website, om de kansen te vergroten om zichtbaar te zijn via relevante organische zoekopdrachten. 

Drie afzonderlijke factoren

Zoekmachine Optimalisatie wordt gebruikt om drie afzonderlijke factoren van een website te verhogen, deze zijn als volgt.

De kwaliteit van het verkeer – Dit betekent dat Doelbewust voor bedrijven in Utrecht ervoor zorgt dat de mensen die de website bezoeken echt geïnteresseerd zijn in de producten of diensten die via een website wordt aangeboden. Bijvoorbeeld, als een potentiële klant je website bezoekt omdat hij of zij op zoek is naar video games, maar je verkoopt video creatie tools, dan is de kans groot dat je die bezoeker niet zult converteren naar een verkoop.

De hoeveelheid verkeer – Zodra je er zeker van bent dat de juiste mensen je website bezoeken en ze je kunnen vinden de SERPS (Search Engine Page Results) kan Doelbewust voor bedrijven in Utrecht zich richten op het verhogen van het verkeer naar de website.

Organische Zoekresultaten – Organische Zoekresultaten kan worden gedefinieerd als alle verkeer dat je ontvangt van de SERPS dat je niet direct hoeft te betalen voor de advertentieruimte voor.

SEO gaat over het beantwoorden van al je klanten vragen voordat ze ze stellen, het gaat over het begrijpen van de woorden die ze zoeken met en wat voor soort inhoud je ideale klant graag consumeren. Het kennen van de intentie van je publiek stelt je in staat om online in contact te komen met potentiële klanten die op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem.

Hoe werkt SEO?

Tegenwoordig gebruiken mensen zoekmachines om zo’n beetje al hun vragen te beantwoorden. Wat je ook nodig hebt om het antwoord te weten, alles wat je hoeft te doen is typen in de vertrouwde oude Google en een eindeloze lijst van zoekresultaten is direct binnen handbereik, maar hoe werkt dat precies?

Alle zoekmachines maken gebruik van een proces genaamd crawling. Crawling is wanneer de zoekmachine crawlers worden gestuurd om alle pagina’s die bekend zijn gemaakt te bezoeken, ze halen er dan wat informatie uit. Dit proces stelt de zoekmachine in staat de webpagina te indexeren.

 

Off Page – Deze metrieken worden gemeten door Google en hebben voornamelijk betrekking op het gebruik van backlinks op de webpagina.

On Page – On page ranking heeft vooral te maken met de hoeveelheid zoekwoorden en informatievragen die op de webpagina te vinden zijn.

Technical – De laatste meting die de ranking van een pagina bepaalt, heeft vooral te maken met factoren die de prestaties van de hele site als geheel betreffen en niet zozeer met individuele pagina’s.

Optimalisatie

In feite gaat website optimalisatie vooral over inhoud. Artikelen, zoals deze, zijn een van de belangrijkste focus’ hier.

De kwaliteit van de inhoud die wordt geupload naar de website, moet hoog zijn. Waardoor de webpagina’s hoger in de zoekresultaten zullen komen. Deze inhoud moet worden voorzien van allerlei zoekwoorden, title tags, meta beschrijvingen en interne links die ze nodig hebben om nauwkeurig te begrijpen wat je bedrijf is en waar gebruikers die de site bezoeken naar op zoek zijn.