Menu

Relatiegeschenken: waarom? februari 27, 2020

Relatiegeschenken: waarom? Tegenwoordig kom je ze steeds vaker tegen: relatiegeschenken. Zelfs in een goodiebag kom je ze altijd tegen. Meestal zit er een bedrukte flyer en een bedrukte aansteker in de goodiebag. Het zijn kleine dingetjes, maar het gebaar kan groot zijn. Maar hoe is dit idee gekomen en waarom komen we relatiegeschenken steeds vaker tegen?

Ontstaan van de relatiegeschenken

Voor het ontstaan van relatiegeschenken moeten we ver terug in de tijd, want de eerste relatiegeschenken komen al uit de prehistorie. In de prehistorie werd een relatiegeschenk gegeven om een opinie van een stamhoofd te beïnvloeden. Of voor het uitwisselen van geschenken bij een kennismaking met nieuwe bevolkingsgroepen. De eerste bedrukte relatiegeschenken komen uit de jaren ’60. Het begon met bedrukte pennen en langzaam kwamen er steeds meer bedrukte producten als relatiegeschenken. Tegenwoordig kan je alles op sturen en laten bedrukken; van een bedrukte pen tot een bedrukte tafelvoetbaltafel.

Waardering

Relatiegeschenken werken beter dan visitekaartjes, want de meeste visitekaartjes eindigen onderin een tas of in de prullenbak. Terwijl een relatiegeschenk niet zo snel onderin de tas eindigt, want een relatiegeschenk, zoals een bedrukt bierglas, kan een (potentiële) klant blijven gebruiken. Of een aansteker die in de jas zit, omdat je de aansteker snel bij de hand hebt. Relatiegeschenken worden tegenwoordig ook als promotieartikelen gebruikt. Het product wordt meegenomen naar een beurs en kan daar uitgedeeld worden. Het product wordt gebruikt voor potentiële klanten voor je bedrijf, maar ook als waardering voor je huidige klanten als ze ook op de beurs staan. Relatiegeschenken worden voor nog meer doelen gebruikt, zoals merchandise voor festivals, sponsoring van sportclubs en sportevents, bedanken van klanten of naamsbekendheid genereren. Voor elke klant is er wel een geschikt cadeau met bedrukking te bedenken. Het basisprincipe van een relatiegeschenk is het zorgen van een blijvende herinnering. Voor bijvoorbeeld (potentiële) klanten, partners of leveranciers, maar ook medewerkers. Het kan dan iets kleins zijn om te sturen, maar het gebaar is heel groot.

Trends & ontwikkelingen

Op dit moment is er een trend aan de gang op het gebied van relatiegeschenken: het personaliseren en voor iedereen toegankelijk maken. Een relatiegeschenk met een persoonlijke naam of foto heeft direct een meerwaarde dan een algemene foto. Je laat als bedrijf aan je klant zien dat het een persoonlijke boodschap is en niet een geschenk die je aan tientallen andere klanten hebt gestuurd. Vroeger werd er alleen zwart of wit gebruikt als bedrukking, tegenwoordig is bedrukking in alle kleuren mogelijk. En door de digitalisering en de technieken van tegenwoordig zijn de kosten om kleur te gebruiken lager dan vroeger. Bedrijven houden ook rekening met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij het uitdelen van een relatiegeschenk. Vooral bedrijven die met MVO te maken hebben, geven relatiegeschenken van ecologische of duurzame producten.

Toekomst relatiegeschenken

Door de technologische ontwikkelingen in de wereld blijven relatiegeschenken interessant, want je kan relatiegeschenken blijven ontwikkelen met elk product naar keuze. In de toekomst worden er nog meer relatiegeschenken ontwikkeld door het gebruik van een 3D-printer.

Categorieën: Aanbiedingen