Artikelpromotie
Image default
Dienstverlening

Daag uit hoe uw bedrijf werkt

Als u nieuwe ideeën gaat genereren om de zaken beter te laten verlopen, moet u kritisch nadenken over de manier waarop uw bedrijf draait. Ik kijk graag naar drie dingen: een stijging van het bedrijfsmodel, een stijging van de inkomsten en een stijging van de kosten.

Over de stijging van het bedrijfsmodel moet je fundamenteel heroverwegen hoe je naar de markt gaat. En heroverweeg wat uw markt eigenlijk is. Je gaat het hele bedrijfsmodel uitdagen voor de manier waarop je producten en diensten levert. Aan de kant van de omzetstijging, hoe breidt u de producten, uw prijzen, de geografie en het bereik van uw bedrijf drastisch uit? En wat betreft de kostenstijging, hoe elimineer je de belemmering van het bedrijf fundamenteel om efficiënter te worden?

Skybus Airlines

Eén bedrijf I als een voorbeeld van een bedrijf dat het bedrijf fundamenteel opblies, de kosten opblies en de inkomsten opblies, is Skybus Airlines. Als je terugdenkt aan de manier waarop de luchtvaartindustrie enkele jaren geleden functioneerde, was iedereen hetzelfde. Tickets waren allemaal gebundeld. Ze hadden een vergelijkbaar operationeel model en de prijzen waren behoorlijk voorspelbaar. Skybus kwam langs en ze zeiden dat we de manier waarop dit allemaal werkt gaan opblazen. Voortaan worden alle maaltijden individueel afgerekend. En mensen gaan stoppen met het subsidiëren van de maaltijden van andere passagiers door te betalen voor een gebundeld ticket. Ze zeiden: bel ons niet. We gaan geen callcenter hebben. Callcenters zijn erg duur om te runnen. We gaan alles online doen. Het is een ander klantenservicemodel. Ze zeiden dat tickets niet worden gerestitueerd. Het omboeken van passagiers kost veel geld. Ze zeiden dat als je het eenmaal hebt gekocht, het klaar is.

De impact van al deze veranderingen die Skybus maakte – omdat ze kritisch over het bedrijfsmodel nadachten – was behoorlijk enorm. Ze waren in staat om kaartjes te verkopen voor € 10 of € 20 per enkele reis. Natuurlijk kostten sommige tickets in het vliegtuig € 200 naarmate je dichter bij de vliegtijd kwam, maar door alles te ontbundelen en hun algehele kostenstructuur te verminderen, konden ze anders concurreren. Ik heb er persoonlijk van geprofiteerd. Ik nam mijn hele familie mee naar Californië vanuit Ohio voor in totaal € 200 per enkele reis. In het verleden zouden die tickets me duizenden hebben gekost.

Nu waren deze veranderingen die Skybus aanbracht erg radicaal en riskant, en deze risico’s zullen niet altijd goed uitpakken voor jou. Op een dag gaf ik een klas les over hoe innovatief Skybus was, en ik had het over hoe geweldig hun bedrijfsmodel was. Toen ik die avond thuiskwam en nieuwe tickets ging boeken op Skybus, werd ik begroet door een splashscreen dat zei dat ze failliet waren. Nu, hoewel Skybus op de lange termijn niet succesvol was, veranderde hun kritisch denken – een andere kijk op het bedrijf – het landschap. Ik weet zeker dat als je vandaag vliegt, je hebt gemerkt dat de prijzen zijn ontbundeld. Dus dat kritisch denken leidde tot enorme veranderingen in een enorme industrie.

Terwijl je nadenkt over het toepassen van enkele van deze tools voor kritisch denken, wil ik je enkele vragen stellen die je kunt stellen. Vraag jezelf bij het opblazen van het bedrijfsmodel af: “Als we het over moesten doen, wat zouden we dan anders doen? Als we dit bedrijf vandaag opnieuw zouden starten, wat zouden we dan veranderen?” Hoe zou je de grootte verdubbelen van de statistiek waar je het meest om geeft in twee jaar? Dat is een enorm doel. Iets verdubbelen? Maar het daagt u uit om anders naar uw bedrijf te kijken.

Inkomsten en kostenstijgingen

Vraag aan de kant van de omzetstijging: wie zou meer waarde kunnen creëren bij onze klanten dan wij kunnen? Wie doet het beter? Daardoor ga je buiten je eigen muren kijken naar verschillende manieren om dingen te doen. Hoe zou u uw omzet of uw winst binnen vijf jaar verdrievoudigen? Nogmaals, gebruik dat grote provocerende getal om enkele van de beperkingen waarmee u momenteel wordt geconfronteerd, weg te nemen.

Hoe zou u dit bedrijf runnen met 2/3 minder mensen om de kosten op te drijven? Wow, nieuwe processen, nieuwe technologieën en nieuwe manieren om dingen te doen. Door een enorme bezuiniging door te voeren, wordt u gedwongen om anders naar uw bedrijf te kijken. Ik hou van deze ene vraag: hoe zou je je baan elimineren? Dat is behoorlijk zenuwslopend om te zeggen dat ik mezelf uit een rol wil plaatsen, maar door die vraag te stellen, dwingt het je om kritisch na te denken over het werk dat je doet. Met welk werk moet je stoppen? Welk werk moet u delegeren aan andere leden van uw team? Welk werk kun je automatiseren? En mijn laatste favoriete vraag is: “Wat is het meest verspillende dat we als organisatie doen en hoe heeft dit invloed op de cultuur in de organisatie? En wat houdt ons tegen om dat te stoppen?” Kijk naar je bedrijf. We weten allemaal waar een deel van het afval is. Als u begrijpt wat afval is en wat de belemmeringen zijn om het te elimineren, kunt u nieuwe oplossingen creëren om uw bedrijf efficiënter en effectiever te maken.

 

https://www.me-scan.nl/drijfveren/