“Een SEO bureau Den Haag is mij groot zat. Ik hoef helemaal niet buiten deze stad te groeien, het is mij wel best.” Het is een gedachte die veel kleine ondernemers kunnen hebben wanneer het over geavanceerdere marketingtechnieken als Search Engine Optimization gaat. Maar hoewel SEO als heel wat klinkt is het iets dat tegenwoordig ondernemers klein en groot een hoop goeds kan brengen. Mensen zoeken steeds vaker op internet naar bedrijven waar ze hun goederen en diensten kunnen afnemen, en dus wordt het steeds belangrijker om bovenaan zoekmachines te staan. SEO zorgt ervoor dat potentiële klanten je veel makkelijker zullen vinden. Het internet wordt ook een steeds lokalere aangelegenheid.Waar het internet vroeger vooral op grote gebieden gericht was, denk bijvoorbeeld aan heel Nederland of de hele wereld is het internet nu ook steeds meer gericht toegespitst op de locatie van haar gebruikers. En dit gaat verder dan de website van het lokale nieuwsblaadje. Zo kunnen zoekmachines een schatting maken over de locatie van de persoon die de zoekopdracht uitvoert (net zoals jij weet waar je je bestellingen moet afleveren weet de zoekmachine waar de zoekresultaten afgeleverd moeten worden. Zo kunnen zoekmachines nu schilders in de buurt aangeven als iemand op “schilder” zoekt, in plaats van schilders in heel Nederland. Als jij niet aan SEO begint doet iemand anders het wel.Hoewel SEO vroeger alleen voor nationaal opererende bedrijven interessant was – maakt het veel uit of jij boven een schilder uit Zwolle staat, jij werkt toch alleen in Den Haag en omstreken – is SEO nu iets dat ook op lokaal niveau belangrijk is. Zoekmachines zijn zich namelijk op kleinere regio’s gaan richten, dus iemand die in Den Haag naar een schilder zoek krijgt automatisch schilders die ook in Den Haag werken te zien, en dus niet die schilder uit Tilburg. Nu hoef je alleen nog maar te concurreren met je regiogenoten: en dat kan je wel. |