Artikelpromotie
Image default
Aanbiedingen

Menukaarten nodig voor de horeca? Hier moet je opletten!

Heb je een eigen horecazaak en ben je op zoek naar de perfecte menukaart? Een zelf in elkaar geflanste menukaart kan je niet aan jouw gasten voorleggen, dan nemen ze je niet serieus. Het is daarom handig om wat inspiratie op te doen. Je kan dit doen door bij anderen te kijken maar het is natuurlijk niet te bedoeling om eenzelfde menukaart te hebben als iemand anders. Het is belangrijk om er je eigen “touch” aan te geven.

 

Het is wel goed om te kijken hoe anderen dit hebben gedaan. Welke kleuren gebruiken zij. Worden er afbeeldingen gebruikt en gebruiken zij een bepaald lettertype? Maak een lijstje van wat jij mooi vindt en bewaar dit voor het uiteindelijke ontwerp. Het is belangrijk om de menukaart te laten maken door iemand die er verstand van heeft. Laat kwaliteit menukaarten maken. Hij of zij kan je tips geven hoe een grafisch mooi ontwerp kan zorgen voor een prachtige menukaart. Zorg ervoor dat als je een menukaart laat drukken, je voldoende exemplaren hebt. Er gaan er altijd een paar kapot of worden vies. Wellicht is een gelamineerde menukaart een goede keuze voor jou? Deze kun je afnemen met een natte doek.

 

Wat is jouw doelgroep?

Onthoud jouw doelgroep. Beeld je in hoe jouw ideale klant naar de kaart kijkt en wat hij of zij zou willen zien. Een menukaart moet de gast een beetje blij maken. Het moet hem triggeren om eens iets anders te proberen dan het gebruikelijke.  Heb jij een jonger publiek in jouw zaak, dan is een ouderwetse menukaart met een leer mapje niet de juiste keuze. Heb jij een doelgroep die juist wat formeler is dan is het niet handig een menukaart te ontwerpen met allerlei kleuren en vrolijke kreten. Zorg ervoor dat de menukaart bij jouw horecabedrijf en bij jouw gasten past.

 

De indeling van de menukaart

Een menukaart is opgedeeld in diverse onderdelen. Je maakt verschil in een lunch en dinerkaart, een frisdrank, thee of koffiekaart en een drank en wijnkaart. Ook hoofd- en nagerechten, kindergerechten en borrelhapjes moeten op de kaart een plekje krijgen. Je kan onderscheid maken in hoofdgerechten. Bijvoorbeeld vleesgerechten, vegetarische gerechten en visgerechten verdienen een apart kopje op jouw menukaart. Zo wordt de kaart duidelijk en overzichtelijk. Ook is het belangrijk om de tijden te noemen waarop men de gerechten kan bestellen. Je voorkomt op deze manier verwarring in de keuken en bij de gasten.

 

Grammatica en woordkeuze

Je ziet het nogal eens voorbij komen in restaurants: spelfouten in de menukaart. Het staat niet professioneel en het zorgt voor ergernis bij de klant. Laat jouw menukaart dus altijd dubbelchecken door iemand die goed is met de taal. Het is ook belangrijk hoe je de omschrijving van jouw gerechten op de kaart schrijft. Probeer het aantrekkelijk te omschrijven maar houd het eerlijk en overdrijf niet. Heb je elk seizoen een andere kaart? Maak dit dan duidelijk door dit op de menukaart te zetten. Het is duidelijk en voorkomt verwarring bij de terugkerende klanten.