Uit onderzoek is gebleken dat 83% van de vakantiegangers regelmatig gebruik maakt van reviews bij het kiezen van de vakantie. Meer dan de helft ziet het zelfs als essentieel criterium bij het kiezen. Als er geen reviews bij staan, is deze groep minder snel geneigd om te kiezen voor een reis. Vergeleken zijn onder andere reisaanbieders met reviews en reisaanbieders zonder. Wat bleek, bij de aanbieders die wel reviews op hun site hadden staan was de gemiddelde duur van het bezoek maar liefst vijf keer hoger. Voor reisaanbieders is het dus essentieel dat ze een groot aanbod aan online reviews kunnen bieden aan de twijfelende vakantieboeker. Hiernaast heeft ook de klantenservice een groot aandeel in de uiteindelijke aankoopbeslissing. Deze wordt over het algemeen als ‘zeer belangrijk’ omschreven. Een goede klantenservice in combinatie met het aanbieden van reviews zijn onderscheidende factoren die voor reisaanbieders erg belangrijk zijn in deze sterk concurrerende branche. Wel moet er nog een kanttekening geplaatst worden bij de reviews. Deze moeten eerlijk en transparant zijn. Als een reisaanbieder alleen maar positieve reviews op de website heeft staan, gaat er bij de meesten wel een lampje branden. Sommige consumenten hebben ook het gevoel dat de reviews niet zijn geschreven door ‘echte’ vakantiegangers. Het aankoopgedrag wat betreft vakanties onder consumenten is erg veranderd sinds het internet zijn intrede deed. Fysieke reisbureaus worden amper meer bezocht, online is het boeken van een vakantie eigenlijk veel makkelijker. Met alle informatie en beeldmateriaal dat er te vinden is over elke denkbare bestemming is dit ook niet zo gek. Daarnaast heb je allerlei handige hulpmiddelen op het internet, zoals de gratis vakantie vergelijker. Deze kan je helpen je keuze te vergemakkelijken door verschillende vakantie of touroperators met elkaar te vergelijken. Tevens kan met behulp van zo’n vakantievergelijker de prijs van de vakantie een stuk lager uitvallen. |
http://www.vakantie-vergelijker.nl |