Artikelpromotie
Image default
Bedrijven

Milieugevolgen bij vrachtvervoer

Is een luchtvracht Suriname vervuilender dan de standaard zeevracht? De laatste tijd liggen steeds meer beroemdheden onder vuur dat ze voor de kleinste afstanden al een privé vliegtuig pakken. Ook mensen worden steeds meer aangespoord om bijvoorbeeld met de trein op reis te gaan in plaats van het vliegtuig. Hierdoor zou je verwachten dat vliegtuigen met meest vervuilende te zijn. Voor vracht, aan de andere kant, moet er anders gekeken worden. Pakketten worden met veel tegelijk vervoerd, waardoor er een groter vervoersmiddel nodig is. Ook zijn er pakketten die spoed hebben, bijvoorbeeld door aangevraagde documenten of papieren die iemand snel nodig heeft.

 

Onderzoek naar vrachtschepen.

In verhouding is er veel minder onderzoek gedaan naar de zeevracht, aangezien het meeste onderzoek gericht is op personenvervoer. Vooral vergelijkingen tussen de zee- en luchtvracht is nog weinig onderzoek naar gedaan. Wel is er bekend dat vrachtschepen grote milieugevolgen hebben. Niet alleen de CO2-uitstoot is hoog, maar ook de zwavel en stikstofdioxide cijfers liggen hoog. Dit komt voornamelijk door de zware stookolie waar de vrachtschepen op vooruit moeten. Ook omdat de schepen steeds groter worden kan er ook meer vracht op een schip. Hierdoor is er ook meer olie nodig om de boot vooruit te krijgen.

 

Een derde efficienter

Hoe verder het vliegtuig moet vliegen, hoe lager de uitstoot ligt vergeleken met de vlucht. Bij personen vluchten is bewezen dat een reis boven de 500 km een derde minder uitstoot levert dan een reis onder de 500 km. De rit naar Suriname is ruim boven de 7.500 km hemelsbreedte, wat de rit in verhouding minder vervuilend maakt dan de korte ritten. Voor kortere ritten zal er minder verschil tussen de twee zitten, maar de luchtvracht naar verdere bestemmingen in verhouding beter voor het milieu dan zeevracht.